Tommy Wirénin hihnakäytösseminaari

Tommy piti seminaarin tänään Heiluvassa Hännässä. Tein koneella muistiinpanoja, jotka eivät ole kovin tiivistettyjä...


Koiran käyttäytymisestä ja kouluttamisesta

150 ihmisen kyselyssä yli 80% mainitsi hihnakäyttäytymisen isoimmaksi ongelmaksi koiran kanssa. Toisena tuli yksinolo-ongelmat.

Kouluttajan tärkein ajatus on se, että kyse on koko ajan siitä, mitä koira tekee, ei siitä, mitä ajattelee sen tekevän – älä ota käytöstä henkilökohtaisesti. Tilanne muuttaa sen, hyväksytkö koiran käytöksen vai et. Koiralle käytös on kuitenkin samanlaista (esim. uhkaava juoppo vs. sadetakkimies pimeällä lenkillä ja koiran puolustautuminen). Kouluttajana voidaan vaikuttaa siihen, missä tilanteessa käytös ilmenee.

Mieti sitä, mitä koira tekee (esim. vetävä kävelee ihmisestä poispäin), älä analysoi liikaa käytöksen syitä. Voit vaikuttaa käytökseen paremmin kuin käytöksen syihin. Käyttäytyminen on käyttäytymistä. Myös ongelmakäytökset ovat normaaleja käytöksiä, joihin ei vain osata vaikuttaa ja ne tulevat ilmi väärissä tilanteissa. Ongelmakäytös rakentuu ja vahvistuu usein pikkuhiljaa.

Esim. johtajuusajattelussa unohdetaan, että käyttäytyminen on vuorovaikutteista toimintaa. Muutenkin on muistettava, että et voi muuttaa ympäristöä, ainoastaan omaa käytöstä. Kannattaa myös miettiä, milloin suostuu tilanteeseen, joissa ympäristö kouluttaa koiraa (esim. koirapuistot ja lenkeillä moikkailu). Eri lajit eivät laumaudu keskenään tai muodosta laumahierarkiaa, vaan elävät symbioosissa samalla alueella.

Ihminen hallitsee lähes kaikkia koiran resursseja, koira ei voi tehdä juuri mitään ilman, että ihminen mahdollistaa sen: juominen, syöminen, liikunta, nukkuminen, leikki, tarpeiden teko, toiset koirat, ihmiset jne. Omistajalla on siis käytössään vaikka kuinka paljon asioita, joita koira tavoittelee - pitäisi siis olla helppoa saada koiraan kontakti. Käy katsomassa www.davemech.com: ikiaikaisia metaforia liittyen koirankoulutukseen. Koiralle asema ei ole resurssi kuten ihmiselle, siksi ne eivät myöskään kilpaile asemasta. Koira ei myöskään pidä ihmistä koirana, eikä määritä asemaansa suhteessa ihmisiin.

Eläin on opportunisti ja tekee aina niitä asioita, joista on sille hyötyä. Kun joku on tarpeeksi monta kertaa kannattavaa, kauppa on sovittu ja koira alkaa tehdä asioita mielellään (=ns. työmoraali astuu kuvaan). Koiralla ei ole miellyttämisenhalua, vaan se tekee asioita siksi, että miellyttää itseään. Eläin elää hetkessä ja reagoi ärsykkeisiin, mikä on ihmiselle vaikeaa. Koirankouluttaminen vaatisi kuitenkin juuri sitä: Mitä koirasi tekee, onko se hyvä vai huono juttu, miten siihen reagoidaan?

Käyttäytyminen koostuu lajiominaisuuksista (käyttäytymismallit ja perimä) ja oppimishistoriasta (missä, miten kasvatettu, mitä asioita vahvistettu, oppii läpi elämänsä toimintansa seurauksista). Yleensä henkilökohtaisesti otetut käytökset ovat juuri ominaiskäytöksiä. Kannattaa miettiä, kuinka suurelta osin joku käytös on peritty tai opittu. Kannattaa myös erottaa laji- ja rotuominaisuudet, sillä eri roduissa on vahvistettu eri ominaisuuksia. Useamman samanrotuisen koiran laumassa rotuominaisuuksien mukaiset käytökset vahvistuvat helpommin kuin sekalaumassa. Jos koiralle ei tarjoa oppimiskokemuksia, se käy iän myötä aina varovaisemmaksi ja lajiominaisuudet vahvistuvat.

Kouluttaminen on käytöksen muokkaamista ja se on mekaaninen taito, jota ei voi hallita ilman harjoittelua. Tehokas koulutus edellyttää sitä, että ensin sinun tulee muuttaa omaa käytöstäsi. Eli kun löydät hyvän tavan tehdä jotain, mieti miten sen voisi tehdä paremmin. Mieti välittömästi treenin/käytöksen jälkeen, miten parannat seuraavalla kerralla. Kuinka paljon olet valmis muuttamaan omaa käytöstäsi? Muuten et voi oppia etkä kouluttaa juuri mitään.

Tarkkaile käytöstä: älä mieti miksi vaan mitä. Tiedä mitä haluat ja mitä et halua. Ongelmakäytös korjataan korvaamalla ei-toivottu käytös toivotulla. Käytöstä ei voi poistaa, mutta sen päälle voi rakentaa toisen käytöksen. Esimerkiksi vieraiden päälle hyppimisessä voi kouluttaa katseen pysymän lattiassa – yksi helpoin tapa on palkata alhaaltapäin.

Muista aina ottaa huomioon kivun mahdollisuus etenkin aggression ollessa kyseessä. Selvitä ensin, onko koira kipeä. Mieti kuinka paljon koirasi lepää, liikkuu, leikkii, syö, juo, oppii uusia asioita. Kaikkea muuta voi tehdä runsaasti paitsi uusien asioiden oppimista – treenin jälkeen lepo on tärkeää.
Esim. lenkkeilynkin voi jaksottaa lyhyisiin pätkiin. Myös hihnakävelyä voi treenata pätkissä, ja muutenkin lenkille voi ottaa teeman, jota toistetaan muutama kerta peräkkäin ja sitten otetaan taas vapaata. Kaksi tuntia on minimi aktiiviselle tekemiselle vuorokaudessa, ja tekemisen yhteydessä on oltava sekä leikkiä, liikkumista että pään käyttöä.

Mitä ongelmille tulisi tehdä? 

     1.   Älä keskity ongelmaan tai yritä korjata käytöstä tilanteen aikana: ENNAKOINTI
a.       Kun ongelma on ilmennyt, niin miten ”nollata” tilanne? Koira pääsee rähjäämään, mutta mikä on hyvä toimintamalli tällaisen tilanteen jälkeen: Mokaaminen ei ole vaarallista, joten ei kannata jäädä miettimään epäonnistumisia. Jos koira rähjää, niin valmistaudu vaan seuraavaan tilanteeseen paremmin ja tee jotain toisin. Ajattele, että yksi virhe ei haittaa, sillä tulevaisuuteen mahtuu 10 000 onnistumista.
b.      Kokeile elää ilman kieltoja, mieti miten voisit elää ilman hihnaa (pakotteita)
     2.  Määrittele tarkasti käytös, mitä haluaisit koiran tekevän sen sijaan siinä tilanteessa: SUUNNITTELU
a.       Opeta aina ensin ”miedompi” käytös, esim. leijona vs. lehmä. Esimerkiksi luoksetulo on kontrollikäytös karkaamiselle tai rusakon jahtaamiselle ja se on koulutettava erittäin vahvaksi ennen kuin sillä voi kontrolloida rusakon jahtaamista.
    3.  Aloita korvaavan käytöksen harjoittelu
a.       Keskity parantamaan tottelevaisuustasoa
b.      Perusta harjoittelu taitavalle palkkion käytölle
c.       Opeta yksi tai kaksi erittäin vahvaa ja sujuvaa käytöstä: ei tarvitse olla vaikeaa, esim. kohteen kosketus, katsekontakti sivulla, eteen istuminen, istuminen, maahan meno, luopuminen jne… kun saat kolme tai neljä sujuvaa käytöstä aikaiseksi, homma helpottuu ja yleistäminen nopeutuu. Eli yleistä ensin pari käytöstä ”täydellisesti” (opeta esim. pitkäkestoinen kontakti tai kosketus käteen). Harjoittele tilanteissa, joissa koira onnistuu. Jos tilanne on liian vaikea ja koira ei onnistu, niin lähde pois – jos on olemassa jotain joka toimii, käytä sitä. Jos ei ole mitään, mutta on joku hallintaväline, raahaa koira rauhoittumaan. Turhaa yrittää mitään muuta. Mieti miten pitäisi ennakoida, jotta seuraava onnistuu?

Mistä palkkaat? Mieti onko järkeä palkata jostain, jonka koira osaa jo erittäin hyvin (esim. katsekontakti) – vaadi jotain enemmän ja palkkaa siitä. Kahta koiraa voi käyttää myös kateuden synnyttämiseen.

Tärkeysjärjestys kouluttamisessa:

Kouluttajan oma toiminta…
  • Miten suhtaudut tilanteisiin?
  •  Miten ennakoit tilanteissa?
  • Miten toimit koiran näkökulmasta?
Kuinka monta käskyä koiralla on koiran kontaktin ottamiseen…? Usean koiran ”nimi” on ei. Mieti siis kuinka monta vihjettä käytät kerralla tai kuinka monta vihjettä tarkoittaa samaa asiaa. Vihjesanan lisäksi vihje voi olla ohjaajan muu toiminta – kun ihminen puhuu, se ei usein kiinnitä huomiota muihin eleisiin.

Tarkka palkitseminen
  • Mikä toimii palkintona?
  • Mistä asiasta palkitaan (reaktio/käytös)?
  • Mihin palkitaan (palkkion suunta)?
  • Kuinka monta kertaa (onko käytös vahva)?
  • Toteutuuko vahvistetiheys?
Tarkkailua vahvistaa se, että kontaktia seuraa ihmisen pakeneminen – vaihda suuntaa kun koira katsoo, älä vain silloin kun se vetää… vahvistaminen on epäsäännöllistä eläimen näkökulmasta joka tapauksessa, joten ei ole syytä lähteä satunnaistamaan satunnaista vahvistamista entisestään. Viimeisessä vaiheessa sen kuitenkin voi tehdä. Mieluummin kuitenkin nostetaan kriteeriä ja vaaditaan enemmän sen sijaan, että huononnetaan palkkiota. Satunnainen palkitseminen perustuu turhautumiseen, eli käytös vahvistuu ennen sammumista. Siinä on kuitenkin riski sammuttaa käytöstä vahingossa.

Mikä on paras tapa pidentää käytöksen kestoa? Ensin pitää rakentaa yksikkö, esim. seuraaminen. Tarvitaan muutama sekunti, ennen kuin voi käyttää käskyä, kehua jne. Otetaan esimerkiksi kymmenen sekuntia, joka yleistetään kaikkialle: sitten kun ei ole enää tilanteita, joissa koira ei onnistu, aletaan ketjuttamaan yksikköjä eri tilanteissa. Tällöin satunnaisen palkitsemisen idea on siinä, että koira ei tiedä kuinka kauan käytöksen tulee kestää ennen palkkiota.

Usein 5-10sek on hyvä käytöksen yksiköksi. Sitten kiertueelle. Kun kiertue on tehty, lisätään vasta yksikköjä peräkkäin. Kestoa lisätään viivytetyllä palkkaamisella. Kestoa lisätessä pitää kuitenkin muistaa vahvistetiheys. Vahvistetiheyttä ei saa laskea ennen kuin käytös on vahva. Esim. kontakti lenkillä: lisää HÄIRIÖTÄ, älä aikaa, pompottele tennispalloa, muuta kävelytyyliä, vie vaikeampiin tilanteisiin jne. Kun käytös on vahva, häiriöt vahvistavat käytöstä, mutta ensin häiriökestoa täytyy rakentaa huolellisesti.

Apuvälineistä ynnä muusta

Vastustus nostaa virettä myös hihnasta vetämisen suhteen… eli vastaan vetäminen esim. koiraa tavoitellessa lisää koirien tavoittelua. JOS sinne koiraa kohti kuitenkin pääsee. Vastustus nostaa virettä, jos voi vähentää vastustusta, voi laskea virettä – siksi kuonopanta tai vedonestovaljaat voi auttaa vireen laskemisessa.
  • Mitä enemmän hihnalla estetään, sitä enemmän koira tavoittelee päämäärää. Vire nousee aina kun estetään.
  • Mieti mikä on reaktio, johon apuvälinettä käytät
  • Naksutinta kannattaa käyttää vain alkuvaiheessa, uutta opetellessa – kun asia osataan edes alkeistasolla, palkkaus ehtii hitaamminkin tai voidaan liittää vihje + palkka.
 Vahvisteet ovat koiran moottori. Mikä on oma moottori kouluttajana? Arkikäyttäytymisen pitäisi olla sitä kaikkein kivointa, sillä se on tärkeintä. Eläin määrittelee mikä on vahviste. Vahviste aina lisää toimintaa ja se voi olla mitä tahansa mitä eläin tavoittelee. Se, mitä on harjoiteltu eniten, on usein palkitsevinta.

Hyvä vahviste on koiran mielestä:
  • Ansaittu
  • Arvostettu
  • Haluttu
  • Välitön
Esim. hajulla palkkaaminen katsekontaktista ei toimi, sillä palkinnon suunta on väärä.
Mitä tehdä kun mikään yksittäinen vahviste ei ylitä käytöksen historiaa?
  • Oppimishistoria on ainoa mahdollisuus: onnistumishistorian pitää olla pitkä, jotta jokin käytös voittaa ominaiskäytökset
  • Jos haluat vahvan vahvisteen, rajoita sen saatavuutta
  • Oppimishistoria ohittaa vietin, jos käytös on vahva
  • Jos ohjaaja ei kouluta, ympäristö kouluttaa
Koulutuksen yksityiskohdat ovat kaikkein tärkeintä informaatiota koiralle. Ne ovat kuitenkin yleensä niitä, jotka skipataan.

Hihnan käyttäjän tiedostettava:
  • Mitä hyötyä on hihnan kiristämisestä
  • Entä löysäämisestä?
Muista palkita siitä mitä ja mistä haluat: kontaktista palkka sivulta. Myös hihnan kiristymisen jälkeisestä kontaktista, koska pelkkä liikkeellelähtö saa aikaan jojon.

Syöminen on tärkeää mahdollisimman lähellä tilannetta ja mahdollisimman nopeasti tilanteen jälkeen, sillä syöminen rauhoittaa. Vaikka välissä koira kiihtyisi ja käyttäytyisi ei-toivotusti, niin palkkaaminen taas tilanteen jälkeen on tärkeää, sillä vähitellen se ajanjakso, jolloin ruoka ei kelpaa, lyhenee. Syöminen rauhoittaa.

Mitä meidän pitää muistaa:
  • Rakenna vahva korvaava käytös: lisää vierellä kulkemiseen enemmän häiriötä, mutta palkkaa edelleen 5-10 sekunnin välein, älä lisää kestoa ennen kuin liike on yleistynyt. Treenaa kohteenkosketusta (käsi) pidemmälle ja lisää siihen vähitellen kestoa, liike ja häiriötä.
  • Varo hihnan aiheuttamaa vireen nousua: ajattele olevasi liikkeellä ilman hihnaa ja muista, että hihnan paine saa koiran yrittämään enemmän kohti kohdetta. Tee kaikkesi, jotta hihna ei kiristy. Jos hihna kiristyy (muissakin tilanteissa), muista palkita kiristymisen jälkeisestä kontaktista myös muuten kuin vain etenemällä, sillä pelkässä etenemisessä palkkion suunta on väärä. Palkkaa aina sivulta.
  • Syötä koiraa vaikeissa tilanteissa niin pitkään kuin mahdollista ja palkitse jo rauhallisesta katsomisesta. Jos koira kiihtyy niin paljon, ettei voi syödä, lähde tilanteesta nopeasti sen verran etäälle, että syöminen onnistuu. Vaikka välissä tapahtuisi mitä, älä jää miettimään vaan keskity hetkeen ja hetkelliseen käytökseen.

No comments:

Post a Comment